System Zarządzania Treścią czy strona statyczna?


System Zarządzania treścią zwany CMS ma wiele zalet. Zanim jednak je przedstawię chciałbym powiedzieć czym się różni od strony statycznej.

Czym jest strona statyczna, a czym CMS?

Strona statyczna.

Strona www wykonana np. w html, charakteryzująca się stałymi elementami swojej konstrukcji. Nie daje możliwości szybkiej ingerencji w treść lub zmiany elementów graficznych. Każda modyfikacja wymaga edycji kodu strony.

Strona typu „wizytówka firmy”. Ze względu na ogromną dostępność gotowych szablonów umożliwia szybkie stworzenie prostej, trudnej w edycji dla laika, strony internetowej.

Stworzenie strony jest stosunkowo proste, buduje się je najczęściej na gotowych szablonach z modyfikacjami pod klienta. Zawiera podstawowe informacje i ze względu na ograniczoną zawartość oraz brak oznak „życia” samej strony (nic się na niej nie zmienia), dość ciężko ją samodzielnie pozycjonować i spowodować, żeby była wysoko w wynikach wyszukiwania.

Stronę taką można określić w trzech prostych słowach: „zrobić – uruchomić – koniecznie pozycjonować”.

CMS

CMS czyli System Zarządzania Treścią. Strona www zbudowana w oparciu o taki system może pełnić również rolę strony „statycznej” ale przewyższa wspomnianą możliwościami samodzielnej edycji treści. Mając pojęcie o edycji dokumentu w Wordzie użytkownik nie posiadający praktycznie żadnej wiedzy specjalistycznej dotyczącej tworzenia stron www, może samodzielnie zalogować się do panelu administratora i wprowadzać konieczne zmiany np. w ofercie czy treści bez niczyjej pomocy, w dowolnym czasie.

CMS daje większe możliwości niż tylko prosta strona wizytówka firmowa. Można go wręcz dowolnie rozbudowywać zależnie od naszych potrzeb. Tutaj należałoby zwrócić uwagę na kilka dostępnych, popularnych CMS-ów, które umożliwiają instalację skryptu na własnym serwerze. Najpopularniejszym z nich jest WordPress (ta strona jest również na nim zbudowana) i dzięki swej popularności daje możliwość instalacji dodatków potrzebnych niemal w dowolnej działalności.

Mając stronę zbudowaną na tym CMS-ie nic nie stoi na przeszkodzie, żeby w miarę potrzeb dodać do niej dowolne moduły (np. moduł sklepu, serwisu ogłoszeniowego czy nawet forum). Strona umożliwia pełną integrację z mediami społecznościowymi, a dodatkowo daje ogromne możliwości jej optymalizacji poprzez dodatki wspomagające pozycjonowanie.

Strony zbudowane w oparciu o WordPress są stosunkowo łatwe do optymalizacji w celu poprawienia ich „wizerunku” w oczach wyszukiwarek (w tym rzecz jasna Google). Umożliwiają stworzenie „żywego” serwisu zarówno pod względem treści jak i funkcjonalności.

Bezpieczeństwo i aktualizacje. 

Strony statyczne typu „uruchom – zapomnij” raczej nie dają możliwości bezbolesnej zmiany wyglądu i dostosowania go aktualnych trendów. Jeśli strona ma kilka lat, to chcąc ją odświeżyć trzeba ja praktycznie przebudować od podstaw.

WordPress podlega ciągłym zmianom i dzięki temu, co jakiś czas wychodzi nowa wersja skryptu, która zawiera nowe funkcjonalności dopasowane do aktualnych standardów panujących w internecie. Podobnie strona wizualna. Może zostać zmieniona praktycznie w każdej chwili przez pobranie i zainstalowanie nowej „skóry”.

Dodatki podlegają nieco innym cyklom aktualizacji niż sam WordPress ale można pokusić się o stwierdzenie, że cykle te są powiązane z pojawianiem się kolejnych wersji skryptu CMS. Dodatkowo mamy do czynienia z konkurencją wśród autorów poszczególnych dodatków do WordPressa, więc jeśli jeden przestaje spełniać nasze oczekiwania, przechodzimy często bezboleśnie na inny mający taką samą lub większą funkcjonalność.

Poprzez ciągłą dostępność do aktualizacji poszczególnych składowych naszej strony mamy poprawiony poziom jej zabezpieczeń, gdyż w przypadku wykrycia jakiegoś zagrożenia autorzy wydają nowe wersje swoich wtyczek, a my możemy w każdej chwili je zainstalować.

Podsumujmy to porównanie.

Jeśli można pokusić się o jedno zdanie, to brzmiało by ono tak:

Z CMS-a (np. WordPress na własnym serwerze) zrobisz dowolną stronę, w tym prostą. Ze strony „statycznej” nie zrobisz nic ponad to, co masz w danej chwili.

Wiem, że to nie jest marketingowo poprawna teza. Większość firm tworzących strony internetowe ma w swej ofercie te najprostsze za kilkaset złotych, takie statyczne wizytówki firmy, nie dające szans na ich rozbudowę ale zmuszające klienta do ponownego korzystania z ich usług w przypadku każdej, nawet najdrobniejszej modyfikacji… Taki mają model biznesu, a większość klientów i tak nie jest świadoma różnic między typami stron…

Co więc wybrać:

System zarządzania treścią

czy prostą wizytówkę?

Odpowiedz sobie samodzielnie.