Po co strona internetowa w Twojej firmie?


Po co strona internetowa, cóż to za intrygujące pytanie…

Przecież wszyscy Twoi potencjalni klienci już wiedzą o Twoim istnieniu, czy nie tak?

Przepraszam za tą ironię. Chciałem jednak zwrócić Twoją uwagę na fakt, że wielu właścicieli (szczególnie małych, lokalnych firm) tak właśnie podchodzi do tematu posiadania strony www. Myślą, że jeśli prowadzą lokalny czy drobne usługi, to strona internetowa jest im całkiem zbędna.

Ci którzy tak myślą, zapominają o jednej zasadzie.

Brak strony nie dostarczy nowych klientów Twojej Firmie. Co jeśli dzięki stronie uda ci się ich „kilku” pozyskać?

Co jeśli twoja strona zacznie pojawiać się w wynikach wyszukiwania dla Twojego miasta lub lokalizacji (jeśli mieszkasz w większym ośrodku miejskim)? Jak sądzisz, która firma jest bardziej wzbudzająca zaufanie w oczach dzisiejszych wymagających, a zarazem leniwych klientów: ta o której coś jest w internecie czy ta, która w sieci nie istnieje?

Na to pytanie odpowiedz sobie samodzielnie.

Teraz poważniej. Zastanówmy się nad tym jak właściwie możesz wykorzystać swoją stronę internetową. Oczywiście nie będę podawał wszystkich możliwych motywacji jakie kierują przedsiębiorcami zamawiającymi strony www. Skupię się na kilku, takich bardziej oczywistych i powtarzalnych, odnosząc się od razu do typu strony jaka spełnia te wymagania:

Strona wizytówka

Chyba najpopularniejsza, najprostsza, najmniej użyteczna, najtrudniej dzięki niej zaistnieć w internecie, nie „przyprowadza” nowych ludzi do firmy (w większości przypadków).

Tworząc taką i w dodatku „statyczną” nie zyskujesz wiele, no chyba, że to niewiele ci wystarcza. Co możesz zrobić z taką stroną?

  • dopisać adres do wizytówki i mieć złudne nadzieje, że dzięki temu pozyskasz wielu klientów z internetu.
  • możesz też pochwalić się, że posiadasz stronę np. w katalogach branżowych itp. To nic, że jest ona gdzieś w ogonie wyników wyszukiwania, daleko za pierwszą dziesiątką tych najbardziej interesujących z Twojego punktu widzenia. Chciałeś mieć stronę – no to masz.
  • Niewiele wydałeś, może ktoś zrobił ci po znajomości. Wszak pełno jest ludzi, którzy potrafią „postawić” stronę. Większość z nich to utalentowani graficy, programiści informatycy. Chętnie sprzedają ci swoje usługi… Tylko, że wiesz co? Strona to nie tylko piękny „design”, wodotryski czy super rozwiązania techniczne. Strona to pewien mechanizm, który ma spełniać pewne zadania. Twórcy stron są jednak z reguły zleceniobiorcami, którzy bardzo rzadko mieli doświadczenia związane z tą drugą stroną medalu czyli z byciem przedsiębiorcą. Oni najczęściej nigdy nie tworzyli niczego dla swojego biznesu, własnej firmy. Na stronę internetową patrzą często przez pryzmat zlecenia. Zrobić – zarobić. Co potem z tą stroną się dzieje ich już nie interesuje.
  • Dlatego właśnie takie strony (wizytówki) są bardzo dziś popularne. Robi się je dość szybko (bo przecież kto będzie zadawał sobie trud sprawdzenia jakie treści będą dla strony najbardziej korzystne. Wszak klient (czytaj Ty) dostarczył kilkanaście zdań o firmie i to wystarczy….
  • Jeśli potrzebujesz substytutu strony internetowej – to strona – wizytówka jest czymś dla Ciebie.

Strona portfolio

  • Taki typ strony idealnie pasuje do działalności, w której możesz się pochwalić wieloma zdjęciami Twojej aktywnosci zawodowej. Dla fotografa, artysty jest wręcz idealna. Jest też świetnym rozwiązaniem dla kogoś, kto świadczy usługi polegające np. na układaniu płytek, usługach stolarskich, zdobieniu paznokci czy na innych usługach, które możesz przedstawić na zdjęciu.
  • Szczególnie w dzisiejszych czasach, gdy ludzie raczej woją oglądać niż czytać, taki typ strony (dużo obrazów, mało treści pisanej), sprawdza się w praktyce, a zarazem jest efektowny i łatwy w odbiorze. Oczywiście strona typu portfolio raczej nie będzie dobrym pomysłem dla księgowego, dentysty  czy prawnika, bo to nieco inna specyfika działalności.
  • W przypadku portfolio będziemy mieli podobne kwestie do rozpatrzenia jak w przypadku strony wizytówki. Mamy mało treści (z reguły) którą możemy posłużyć się jako orężem w walce o wysokie pozycje w Google. Mamy za to najczęściej dużo obrazów, które możemy wykorzystać również jako element wspomagający pozycjonowanie naszej strony.
  • Oczywiście portfolio może być żywe lub martwe. Takie typu zrobić – zapomnieć będzie miało o wiele mniejsze szanse na wysokie miejsca w wyszukiwarkach niż takie, które jest aktualizowane o nowe realizacje projektów, nowe obrazy, nowe opisy itp.

Strona informująca o tym co się dzieje w firmie/blog firmowy.

  • W tym przypadku raczej oczywistym jest wybór CMS-a jako platformy, na której stronę zbudujemy. Tym bardziej, że tego typu strona będzie miała sporą ilość wpisów, aktualizacji, może mieć komentarze pod wpisami, ma być interaktywna i umożliwiająca szybką i łatwą edycje nowych treści. CMS jak najbardziej się do tego nadaje, ze względu na łatwość dodawania treści. Umiesz obsługiwać program typu Word – umiesz również obsługiwać panel edycji treści na swojej stronie.
  • Inną sprawą jest obsługa serwisu z poziomu administratora czyli kwestie funkcjonalności, wyglądu czy bezpieczeństwa ale również tego można się nauczyć i nie jest to wiedza skomplikowana tak, jak nauka o budowie napędów rakietowych…
  • Taka strona www będzie miała bardzo dużą przewagę nad wcześniej wspominanymi wizytówkami czy portfolio. Zawiera dużo unikatowej treści, która jest bardzo dobrze postrzegana przez Google i dzięki temu można stronę wprowadzić dość wysoko na listę wyników wyszukiwania bez angażowania w to ogromnych środków na reklamę czy promocję. Oczywiście trzeba to robić z głową i zgodnie z pewnymi zasadami ale da się uzyskać naprawdę dobre wyniki bazując tylko na darmowych formach promocji oraz dobrze zoptymalizowanej treści na stronie.
  • Tego typu strona będzie zawsze żywa. Im częściej będziemy do niej dodawali nowe informacje – tym lepiej dla niej (no i dla nas, bo przecież zależy nam na tym, żeby ona dla nas pracowała).

Strona będąca serwisem internetowym (wiele zakładek, interakcja z odbiorcami, sprzężenie z social mediami).

  • Również w tym przypadku wybór systemu CMS jako bazy naszej strony będzie oczywistym. Tego typu strona internetowa daje możliwość publikowania wielu „redaktorom”. Tak jest np. w przypadku lokalnych serwisów informacyjnych. Administrator jest najczęściej jeden, a redaktorów jest kilku. Każdy z nich umieszcza swoje treści bez konieczności zatwierdzania przez admina.
  • Serwisy informacyjne są rozbudowane. Składają się z wielu modułów. Mogą to być: moduł zarządzania treściami (baza strony), moduły społecznościowe integrujące stronę z zewnętrznymi serwisami (Facebook, Disqus, YouTube i inne), moduł zarządzania reklamami na stronie, moduły  tworzące społeczności wewnątrz serwisu itp.
  • Tego typu serwisy wymagają większej uwagi i stałego monitorowania. Zarówno w kwestiach moderowania treści czy komentarzy jak i sprawdzania poprawnego funkcjonowania po aktualizacjach, które co jakiś czas się pojawiają dla poszczególnych składowych strony.
  • Dużym plusem tego typu stron jest duża ilość unikalnej treści, a to jest to co Google lubi najbardziej i dzięki temu strony takie mają zapewnione spore ilości ruchu organicznego z wyszukiwarki. Jest to najlepszej jakości ruch (subiektywna opinia), bo jest stały, darmowy i dopasowany do zawartości strony.

Sklep internetowy.

  • Strona, która jest sklepem. Proste. Można ją zbudować na CMS (np. WordPress) za pomocą odpowiednich rozszerzeń lub skorzystać z jakiegoś dedykowanego rozwiązania. Jedna i druga opcja ma swoje wady i zalety. Jedno i drugie rozwiązanie ma swoich zwolenników i przeciwników.

Kombinacje powyższych.

  • Tak, systemy zarządzania treścią dają możliwość stworzenia czegoś łączącego swą funkcjonalnością różne typy stron. Może to być np. strona firmowa posiadająca część blogową, gdzie publikuje się informacje związane z naszą ofertą, część wizytówkową zawierającą np. nasze portfolio oraz część sprzedażową, gdzie mamy zainstalowany jakiś moduł sklepu połączony z płatnościami.
  • Możliwości dowolnego wymyślania funkcjonalności naszej strony jest oczywiście wiele. System CMS ci to umożliwia i dlatego wydaje się on być najlepszym rozwiązaniem dla strony, która ma w perspektywie się rozwijać, zmieniać i nadążać za aktualnymi potrzebami właściciela oraz wymaganiami internetu.

A co jeśli sam nie wiem jakiej strony internetowej potrzebuję?

Prosta odpowiedź. Stwórz stronę na tyle uniwersalną, żeby potem można było ją rozwijać, rozbudować, zmienić całkowicie wygląd i funkcjonalność. Do tego najlepiej nadaje się strona zbudowana w oparciu o System Zarządzania Treścią czyli CMS. Takich systemów jest sporo na rynku ale chyba żaden nie przebija WordPressa pod względem możliwości rozbudowy i uniwersalności. Dlatego strony buduję właśnie na nim od … 10 lat. W tym czasie, na moich oczach zmienił się z brzydkiego kaczątka w pięknego łabędzia. Jasne, że nie jest idealny i ma swoją specyfikę ale jest najbardziej uniwersalny ze wszystkich CMS-ów z którymi miałem styczność (włącznie z takimi wyspecjalizowanymi na zamówienie tworzonymi).

Opowiedziałem ci trochę o różnych pomysłach na stronę www. Starałem się odpowiedzieć na pytanie „Po co strona internetowa” w kontekście wykorzystania jej w firmie.

Podsumujmy więc temat:

Po co strona internetowa.

Po to, żeby nie być „internetowo wykluczonym”.

Jeśli chcesz mieć stronę internetową dla firmy, to wybierz taką, którą będziesz mógł dowolnie rozwijać. Wybierz takie rozwiązanie dzięki któremu strona będzie rosła wraz z rozwojem firmy i ilością pomysłów jakie ci się zrodzą po drodze.

Wybierz taki mechanizm, który daje możliwości dowolnej zmiany zawartości i funkcjonalności Twojego serwisu bez konieczności tworzenia strony od nowa. Coś takiego możliwe jest w systemach zarządzania treścią (CMS) z WordPressem na czele. On jest jak klocki lego z których nie dość, ze zbudujesz niemal wszystko, to jeszcze możesz się bawić w dowolne zmiany Twojej budowli zamieniając klocki miejscami.

Mówię to z pełną świadomością i być może tym narażę się autorom systemów „autorskich”. Jestem przekonany o tym, że w 80% stron firmowych (każdych stron) można zastosować ten CMS jako bazę, fundament, szkielet. Reszta czyli wykończenie, ornamenty, ozdoby, funkcje itp to już tylko kwestia wyobraźni twórcy strony i sprecyzowanych oczekiwań co do efektu końcowego.