FIRMOWE STRONY WWW


Tworzenie stron internetowych jest pojęciem dość szerokim.

Pozwól, że pokażę ci co mogę dla Ciebie zrobić i jak wygląda w praktyce proces Tworzenia Strony www.

Jaką stronę mogę dla Ciebie stworzyć?

Powiedz mi, jakiej potrzebujesz. Przykładowo mogą to być:

  1. Strona firmowa
  2. Portfolio
  3. Strony ofertowe itp
  4. Serwis informacyjny
  5. Sklep internetowy
  6. Rezerwacje on-line
  7. Blog
  8. Serwis z ofertami rozmaitymi (ogłoszenia, porównywarka itp)
  9. Dowolną konfigurację powyższych…

Jak widzisz, możliwości jest wiele, wszak CMS (System Zarządzania Treścią) jest czymś na kształt klocków lego, które możesz dowolnie układać…

Nieco więcej przykładów na to, do czego znane marki wykorzystują CMS (taki sam jaki będzie użyty do Twojej strony), znajdziesz w tym linku.

W tym linku zobaczysz moje realizacje.

Teraz nieco więcej szczegółów.

person-apple-laptop-notebookTworzenie stron internetowych.

Jeśli zdecydujesz się na powierzenie mi tej zaszczytnej roli jaką jest bycie twórcą Twojej strony, pozwól, że w kilku słowach opowiem o tym, jak proces powoływania do życia mechanizmu zwanego stroną internetową mógłby wyglądać i co obejmuje.

Cały czas będziesz sprawować kontrolę nad procesem. Od chwili pierwszego projektu wstępnego – do zakończenia procesu tworzenia strony.

W dowolnym momencie możesz wprowadzać nowe pomysły i rozbudowywać to, co już zostało stworzone. Wszystko dzięki modułowej budowie Twojej strony internetowej.

W skład realizacji wchodzą następujące elementy:

  • Przygotuję wstępny projekt graficzny strony (strona główna i 1 podstrona) na podstawie wstępnych ustaleń telefonicznych lub mailowych.
  • Zanim przejdziemy dalej możesz dokonać do 3 serii korekt i zmian (jedna seria to jeden mail) dla wersji testowej.
  • Uruchomię CMS i zainstaluję wszystkie potrzebne moduły na Twoim serwerze.
  • Jeśli nie masz jeszcze hostingu –  pomogę w jego zakupie, konfiguracji itp.
  • Zarejestruję Twoją domenę i pomogę ci wybrać optymalną dla Ciebie.
  • Przeprowadzę konfigurację Twoich skrzynek pocztowych w nowej domenie.
  • Pomogę ci przygotować treści na stronę i wprowadzę do serwisu WWW
  • Nie masz zdjęć na stronę? Pomogę przygotować lub pozyskać z legalnych źródeł właściwe obrazy.
  • Mogę również przygotować dla Ciebie zdjęcia np. wnętrza Twojej firmy na potrzeby galerii na stronie. To niestety jednak opcja możliwa do zrealizowania w promieniu kilkudziesięciu kilometrów od mojej lokalizacji.
  • Przeprowadzę Optymalizację strony – żeby działała szybko i poprawnie.
  • Opcjonalnie przeprowadzę również Optymalizację treści strony pod wyszukiwarki (czyli SEO) poprzedzone analizą słów i fraz kluczowych odpowiednich dla Twojej strony.
  • Podepnę stronę do usług Google: statystyki strony, mapa strony, dodanie strony do wyszukiwarek.
  • Przeprowadzę integrację strony z mediami społecznościowymi (np. Facebook).
  • Odpowiednio skonfiguruję Zabezpieczenia strony.
  • Po wszystkim prześlę ci wszelkie loginy i hasła do strony wraz z instrukcją obsługi Twojego serwisu.
  • Przez 3 miesiące będę bezpłatnie opiekował się Twoja stroną oraz służył pomocą, jeśli będziesz mieć jakieś ewentualne pytania.

Czy to wszystko?

Niektóre z punktów mogą być opcjonalne, zależnie od specyfiki Twojej strony www oraz Twoich oczekiwań. Tworzenie stron internetowych, to nie jest proces szablonowy. Każda strona wymaga indywidualnego podejścia i niektóre z wytycznych być może nie będą miały u ciebie zastosowania. Być może jednak trzeba będzie przeprowadzić dodatkowe czynności.

Poniżej krótki opis wybranych punktów dedykowany wszystkim ciekawskim, którzy chcą się mniej więcej dowiedzieć jak wygląda proces tworzenia strony internetowej, który stosuję.

pexels-photo (1)Dla dociekliwych

czyli rozwinięcie punktów.


Czym jest Projektowanie stron internetowych.

Myśląc o stronie internetowej, najczęściej masz jakieś jej wyobrażenie. Mniej więcej wiesz, co powinna zawierać i jak wyglądać. Być może masz jakiś przykład strony, na której chcesz się wzorować. Te informacje będą mi niezbędne, żeby przygotować dla Ciebie projekt wstępny. Taki „szkic” w postaci strony testowej na którym będziemy dalej pracowali zanim uzyskamy zadowalający nas efekt.

Właśnie na jego podstawie będziesz mógł lub mogła, dokonywać korekt, zmian itp. To będzie nasz „brudnopis”. Dopiero gdy na tym etapie uzyskamy zadowalające nas efekty przejdziemy do kolejnego punktu czyli uruchomienia strony na nowym hostingu i w twojej domenie.

Uruchomienie strony www pod wskazanym adresem.

To wszystko, co ustalimy w poprzednim kroku zastosujemy teraz do naszej strony w nowej lokalizacji. Teraz zaczyna się proces „tworzenia strony”. Na razie zawiera ona niewiele treści oraz symboliczną ilość dodatków. Zaczynamy więc ją dostosowywać do Twoich oczekiwań.

Wybieramy motyw graficzny dla Twojej strony www.

Na podstawie wcześniejszego „szkicu” stworzymy wspólnie (Ty i ja) działający mechanizm. Szkielet, który nam powstanie odziejemy w szatę graficzną, wybierzemy motyw i dostosujemy go do Twoich potrzeb. Ty zdecydujesz, czy będziemy korzystać z rozwiązań darmowych typu Open Source, czy może pokusimy się o zakup jakiegoś motywu Premium.

Uruchomienie funkcjonalności.

Ustalimy funkcjonalność strony. Dodamy wszelkie potrzebne składowe i dodatki. Również w tym przypadku Ty zdecydujesz, czy będziemy wykorzystywać wtyczki płatne czy Open Source (często te darmowe są równie funkcjonalne jak płatne). Dzięki temu powstanie strona. Taka pierwsza wersja zawierająca najważniejszą funkcjonalność.

Gdy to będzie już za nami, przejdziemy do zapełniania szkieletu treścią. Treść możesz stworzyć samodzielnie lub dać mi pewne wytyczne na podstawie których uczynię to samodzielnie. Na podstawie Twoich wytycznych podzielimy treść na działy, zakładki, podstrony itp.

Ilość zakładek/podstron.

Każda strona zawiera przynajmniej kilka podstron statycznych, takich stałych i niezmiennych. Najczęściej będą to podstrony typu Kontakt, Portfolio, Zakres usług, Polityka prywatności, Procedury, Regulamin, O firmie itp. Wspólnie ustalimy co ma znajdować się na Twojej stronie i wcześniej przygotowaną treść rozmieścimy logicznie w nowych zakładkach. Rzecz jasna treść nadal będzie ewoluowała, bo do głowy będą przychodziły nam nowe pomysły na poprawienie tego, co do tej pory wspólnie stworzyliśmy.

Integracja z istniejącym Fan Page.

Czas na uspołecznienie naszej nowej strony. Jeśli masz już istniejący Fan Page na Facebooku (np. firmowy) możemy go teraz „połączyć” z Twoją nową stroną. Nie mam na myśli tylko dodania do niego linku. Mam na myśli coś bardziej złożonego. Połączymy go zarówno linkami jak i wizerunkowo. Wszak chcemy, żeby Twój wizerunek był spójny w każdym kanale mediów internetowych i żeby tworzył jasny obraz Ciebie, twojej firmy czy rodzaju wykonywanej przez Ciebie działalności. Być może będzie trzeba ujednolicić elementy graficzne lub wykonać nowe. Wszystko będzie zależało od konkretnej sytuacji.

Nowy Fan Page na Facebooku.

Nie masz Fan Page facebookowego? Nie ma sprawy. Stworzę go dla Ciebie od zera, przygotuję dla niego grafiki itp. Po uruchomieniu będziesz nim zarządzać samodzielnie lub będę to robił w Twoim imieniu, wszystko zależeć będzie od tego, na jakich zasadach będziemy współpracować.

Uzbroję Twoją stronę w „okienko fanów” oraz wszelkiej maści przyciski „lubię to”, „udostępnij”, „podziel się” itp… No chyba, że sobie tego nie życzysz.

Już „prawie” gotowe.

Już prawie Twoja strona jest gotowa. Celowo używam słowa „prawie” ponieważ ono czyni w tym przypadku sporą różnicę. Strona już istnieje, zawiera treść, obrazy, pełną funkcjonalność czyli można powiedzieć, że jest gotowa. No nie zupełnie… Choć oczywiście spora część „webmasterów”, którzy oferują ci stworzenie strony za kilkaset złotych właśnie w tym momencie zakończy prace nad stroną. Przecież wszystko już działa…. zapominają jednak dodać, że działa od strony użytkownika. Działa ta część strony, którą widać. Ta niewidoczna, ukryta dla internauty nadal nie jest dokończona, a to właśnie ta niewidzialna część strony będzie miała niezwykle duży wpływ na jej efektywność i pozycje jakie będzie zajmowała w wynikach wyszukiwania. Z dużym naciskiem na wyszukiwarkę Google.

Czym jest ta tajemnicza, ukryta część Twojej strony internetowej?

Składa się na nią kilka elementów. Najważniejsze jednak to optymalizacja działania strony oraz optymalizacja dla wyszukiwarek określana jako SEO.

Optymalizacja strony.

Strona zbudowana w oparciu o CMS (w naszym przypadku WordPress) jest czymś na kształt budowli z klocków lego. Ma konstrukcję modułową i teraz musimy zadbać o to, żeby te moduły ze sobą właściwie współdziałały, żeby nie generowały błędów (które są dla użytkownika często niezauważalne, ale wyszukiwarki je dostrzegają). Chodzi o błędy związane ze skryptami wykorzystywanymi na stronie, konflikty (potencjalne) między nimi, zbyt duże obrazki, które trzeba zoptymalizować czy przyjazne adresy url stosowane na stronie.

Z drugiej strony możemy mówić o dopracowaniu „responsywności” czyli zadbanie o to, żeby nasz serwis dostosowywał wyświetlanie do urządzeń mobilnych, dopieszczenie elementów graficznych czy „cache’owanie” strony i jej składowych w celu poprawienia szybkości działania.

Tych elementów jest więcej ale każdy z nich jest istotny dla prawidłowego funkcjonowania. Na każdy z nich Google zwraca uwagę i zaniedbanie choć jednego może odbić się na pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Na to wszystko musimy zwrócić uwagę.

SEO dla treści i obrazów (optymalizacja dla wyszukiwarek)

Drugi kluczowy element naszej „ukrytej” części serwisu, to optymalizacja treści.

To jest temat rzeka, dlatego w jednym zdaniu powiem na czym to polega. Chodzi mianowicie o dopasowanie słów, które wykorzystujemy w treściach umieszczonych na stronie, do słów, które internauci wpisują w okienko wyszukiwania, gdy czegoś w internecie szukają. Często jest tak, że to co nam się wydaje, że powinniśmy zawrzeć w słowach kluczowych nie jest tym samym, co ludzie faktycznie wpisują. Żeby przybliżyć nasze słowa do ich słów musimy przeprowadzić małą analizę, która często wymaga nieco zaangażowania i kreatywności. Są jednak narzędzia, które coś takiego umożliwiają.

Prawidłowe przejście przez ten proces spowoduje, że Google będzie po naszej stronie i nasz serwis www będzie pozyskiwał ruch organiczny (czyli naturalny i darmowy) właśnie z wyszukiwarki Google. Co więcej, będzie to ruch wartościowy, bo trafiać do nas będą ludzie, którzy faktycznie szukają tego, co my oferujemy.

Integracja Twojej strony internetowej z usługami Google (analityka, raportowanie, mapa strony, mapy itp).

Mając już teraz faktycznie gotową stronę możemy ją zgłosić do Google. Nie mam na myśli tylko „dodania do wyszukiwarki” ale podpięcie strony do pełnego pakietu usług (darmowych) oferowanego przez Google. Począwszy od usług analitycznych, dzięki którym będziemy świadomi tego kto, kiedy i z jakiego źródła do nas trafia, skończywszy na raportowaniu błędów na stronie.

Taka integracja również wpływa na to, jak Google (dominator na rynku wyszukiwarek) postrzega nasz serwis.

Zabezpieczenia strony.

Na koniec procesu musimy zadbać o to, żeby nasza nowa strona była zabezpieczona przed ingerencją z zewnątrz. Tutaj nie chciałbym wchodzić w szczegóły dotyczące tego jakich narzędzi używam, niemniej jednak chcę zaznaczyć, że strona, którą otrzymasz, będzie posiadała wszystkie niezbędne zabezpieczenia pozwalające zmniejszyć ryzyko przejęcia nad nią kontroli przez osoby niepowołane. Rodzaj i stopień zabezpieczeń dobiorę indywidualnie dla Twojej strony, ponieważ niektóre rozwiązania mogą być zależne od hostingu na którym będzie się strona znajdowała.

Kolejnym elementem związanym z zabezpieczeniami jest regularne tworzenie kopii bezpieczeństwa, do którego to tematu też podejdę indywidualnie, bo jest to kwestia mocno uzależniona od rodzaju strony oraz jej funkcjonalności.

Przekazanie danych dostępowych do Twojej strony.

Po zakończeniu procesu otrzymasz wszelkie dane dostępowe do Twojego serwisu, dzięki którym będziesz na bieżąco dodawać treści (jeśli taka potrzeba zaistnieje) bez niczyjej pomocy, będziesz adminem swojej strony mającym nad nią pełną kontrolę.

Oczywiście jeśli nie chcesz samodzielnie zajmować się administrowaniem swoim serwisem (np. z powodu braku czasu i chęci), możesz powierzyć mi pieczę nad nim. Szczegóły tej propozycji znajdziesz na tej stronie.

Instrukcja samodzielnej obsługi serwisu.

Ostatnim elementem związanym z procesem powoływania do życia Twojej strony www będzie przekazanie ci „instrukcji krok po kroku” dotyczącej tego jak:

  1. Wprowadzać treści
  2. Przeprowadzać aktualizacje
  3. Monitorować prawidłowe działanie strony.

Jak widzisz, proces, który możemy nazwać jednym krótkim zdaniem – Tworzenie Strony Internetowej, składa się z wielu elementów. Może trwać krócej lub dłużej i na starcie trudno jednoznacznie określić, co będzie obejmował.

Teraz (prawdopodobnie) rodzi się w Twojej głowie bardzo istotne pytanie:

Ile kosztuje strona internetowa?

Trudno powiedzieć, bo strona internetowa to nie są ziemniaki (chociaż i w tym przypadku występują różnice cenowe) i na jej koszt mam wpływ wiele czynników. Najważniejsze to:

  1. Ilość funkcji jakie na niej zastosujemy.
  2. Czy wykorzystamy elementy Open Source czy płatne.
  3. Motyw graficzny, czy będzie Open Source czy Premium.
  4. Jak duża strona będzie, ile będzie zawierać podstron, obrazów, galerii itp.
  5. Czy obrazy będzie trzeba kupić, czy potrzebne zdjęcia wykonać itd.
  6. Co ustalimy w kwestii optymalizacji strony w kwestii SEO czyli działań optymalizacji treści na stronie.
  7. Czy treść będę miał od Ciebie, czy będę ją tworzył.

To kilka najistotniejszych aspektów strony, z których wszystkie mają odzwierciedlenie w kosztach. Trudno jest je z góry przewidzieć i ustalić cennik uniwersalny.

Symulator kosztów strony.

Powyższy link zawiera przekierowanie do zakładki Ile Kosztuje Strona Internetowa, gdzie znajdziesz orientacyjny symulator kosztów stworzenia strony. Jest on mocno uproszczony i uśredniony, a przecież każda strona to indywidualny byt.

Strona stronie nie jest równa i zapewne doskonale zdajesz sobie sprawę z tego faktu. Dlatego proponuję, zadzwoń lub napisz maila. Znajdziemy wspólnie rozwiązanie dobre dla Ciebie.


Galeria wybranych stron stworzonych w oparciu o ten model postępowania.

Wybrane realizacje stron internetowych znajdziesz na tej stronie (obrazy zawierają opis).