Czym jest Inteligentna Strona Internetowa?
Zanim opowiem ci o tym czym jest, pozwól, że wyjaśnię jaka strona nie zasługuje na miano Inteligentnej.
Jak zabieramy się do budowy strony www… najczęściej.
Wyobraź sobie, że zgłaszasz się do firmy tworzącej strony internetowe. Prosisz, żeby przygotowali projekt dla Ciebie. Oni zapewne pytają do czego strona ma służyć, jakie funkcjonalności zawierać itp.
Na tej podstawie przygotowują projekt Twojej strony, np firmowej. Zawiera ona kilka zakładek, nieco treści dotyczącej Ciebie i Twojej oferty, kilka galerii itp. Powstaje strona – wizytówka firmy.
Nowa Strona Internetowa.
Rozliczacie się, płacisz z reguły około 1500 zł brutto i jesteś cały szczęśliwy, że masz własną stronę internetową. Teraz już na pewno zaistniejesz w świecie wirtualnym. Klienci będą do Ciebie walili drzwiami i oknami… Takie przynajmniej masz wyobrażenie na ten temat.
Dlaczego nie ma Cię w Google?
Mija kilka miesięcy, a Ty dostrzegasz, że gdy wpisujesz w Google hasło na jakie myślisz, że Twoja Nowa Strona powinna być na pierwszych miejscach wyników wyszukiwania – jej tam nie ma.
Dostrzegasz, że coś jest nie tak. Rzeczywistość różni się nieco od oczekiwań.
Dlaczego tak się dzieje?
Powodów jest kilka.
Pierwszy, który przychodzi mi do głowy, to ten związany z nie określeniem słów kluczowych dla Twojej strony.
Przykład?
Jak myślimy o tworzeniu stron www?
Załóżmy, że prowadzisz biuro rachunkowe i wchodzisz na nowy rynek. Do innego miasta. Tworzysz na tą okoliczność stronę, która zawiera takie treści, jakie przychodzą ci do głowy. Podpatrzyłeś jedna zakładkę na stronie www konkurencji, drugą na innej stronie internetowej, też konkurencji i tym sposobem stworzyłeś własną stronę internetową (lub ktoś to uczynił dla Ciebie).
Czy ktoś wcześniej zadał sobie trud, żeby zweryfikować te treści w kontekście wyszukiwań miesięcznych czy rocznych w Google? Jeśli tak, to świetnie. Jest szansa, że strona będzie wyżej niż gdybyście tego nie uczynili.
Śmiem jednak przypuszczać, że takie analizy nie maja zastosowania w przypadku stron za 1500 zł z prostego powodu… Czas, a właściwie jego wartość. Takie analizowanie zajmuje go sporo, a Ty chciałeś stronę www mieć możliwie jak najtańszą…
Płać za Pozycjonowanie.
… Wróćmy do chwili, gdy zorientowałeś się, że na interesujące cie frazy nie występujesz na pierwszych stronach wyników wyszukiwania. Chcąc to zmienić zgłaszasz się do agencji zajmującej się pozycjonowaniem (jakież to dziś popularne słowo) i prosisz ich o pomoc.
Oni z chęcią oferują swoje usługi i dopiero wtedy odkrywasz, że istnieje coś takiego jak słowa i frazy kluczowe. Oni proszą cie o przedstawienie twoich propozycji, na podstawie których przygotują być może kilka korzystniejszych wariantów.
Oczywiście za każdą frazę będziesz płacić potem miesięczny „abonament” ale osiągniesz wreszcie efekt taki o jaki chodziło. Będziesz wysoko w wynikach wyszukiwania.
Chodzi o kasę.
Czy takie podejście do tematu stron internetowych jest złe?
Oczywiście, że nie. Dzięki niemu twórcy stron mogą robić je stosunkowo szybko, bo nie wymagają one zabawy ze słowem.
Dzięki temu pozycjonerzy mają co robić – bo strona wizytówka raczej sama się wysoko nie będzie wspinała w wynikach wyszukiwania (chyba, że na nazwę firmy ale taki wynik to nie wynik).
Czy można inaczej podejść do strony internetowej?
Czy jednak o to chodzi?
Czy może raczej Tobie chodziło o to, że zamawiasz stronę, która „samodzielnie” zaistnieje w np. lokalnym internecie (jeśli prowadzisz usługi lokalnie).
Teraz przejdźmy do sedna tego wpisu czyli odpowiedzmy sobie na pytanie czym jest:
Inteligentna Strona Internetowa.
W mojej subiektywnej ocenie, inteligentna znaczy tyle, że robi ona coś więcej niż nie inteligentna.
Przykład nie-inteligentnej mieliśmy na początku tego wpisu. Taka strona po prostu JEST i jeśli jest wysoko, to najczęściej na przypadkowe frazy.
Inteligentna strona internetowa jest z kolei wysoko na konkretne frazy. Wybrane przez Ciebie świadomie.
Różnic między jedną, a drugą stroną jest kilka:
Inteligentna Strona internetowa:
- na początku ustalasz słowa i frazy kluczowe dla Twojej strony. Określasz na jakie hasła masz być wyszukiwany w internecie.
- na ich podstawie dopiero tworzysz treść strony
- gdy strona powstanie spinasz ją z narzędziami do monitoringu
- przeprowadzasz przez jakiś czas analizy tego, kto skąd i na jakie hasła ląduje u Ciebie
- wprowadzasz korekty w treści strony, jeśli wyniki cię nie satysfakcjonują
- cieszysz się z „samodzielności” strony – trafia na nią ruch z wyszukiwarki z konkretnych, a nie przypadkowych słów kluczowych, co przekłada się na wartościowych z biznesowego punktu widzenia odwiedzających.
Strona nie-inteligentna:
- na początku piszesz treść zgodnie z tym co Tobie się wydaje, że jest słuszne
- uruchamiasz stronę bez podpięcia jej pod analitykę
- masz nadzieję, że ruch się pojawi nie bacząc nawet na to, czy jest wynikiem wpisania właściwych z Twojego punktu widzenia słów.
- jeśli chcesz poprawić pozycję strony w Google zatrudniasz „speca od pozycjonowania”.
Dostrzegasz różnicę?
Fakt, że stworzenie strony inteligentnej wymaga nieco więcej czasu i uwagi. Jest to jednak inwestycja jednorazowa. Jest to praca wkładana na początku procesu tworzenia. Jasne, że potem, nawet jeśli masz stronę „nie – inteligentną”, też może powstać z niej inteligentna strona internetowa. Będzie to jednak wymagało nieco więcej czasu i zachodu. Podobnie jak z remontem starego domu. Jest wykonalny ale często taniej wychodziłoby wybudowanie nowego.
Jakie są koszty inteligentnej strony w porównaniu ze „zwykłą”?
Nieco wyższe rzecz jasna ale nie na tyle, żeby było to nie opłacalne. Z punktu widzenia właściciela serwisu i w perspektywie czasu będą jednak znacznie niższe niż te, ponoszone z ewentualnym „pozycjonowaniem” w późniejszym czasie. Dodatkowym atutem jest natomiast to, że strona stworzona w zgodzie z filozofią fraz i słów kluczowych od samego początku, ma łatwiejsze życie.
Samodzielnie zdobywa coraz więcej wartościowego ruchu, który z reguły jest stały, ciągły i naturalny czyli w pełni darmowy.
Nieco więcej na ten temat jednak następnym razem…
Agencja Kreatywna
Stworzę dla Ciebie stronę internetową.
mail: krzysztof@epraktycznie.pl
tel: 606 638 607